Rajalla På Gränsen -kauppakeskukseen virtaa kävijöitä kahdesta maasta

Rajalla På Gränsen -kauppakeskukseen virtaa kävijöitä kahdesta maasta

Kauppakeskuksen tehokas johtaminen hyödyttää sen omistajaa, asiakkaita sekä vuokralaisia

Torniossa sijaitseva kauppakeskus Rajalla På Gränsen sijaitsee nimensä mukaisesti Suomen ja Ruotsin rajalla. Kävijöitä saapuu Torniosta, Haaparannasta sekä myös kaukaisemmista kohteista. Ovenia-konserniin kuuluva Realprojekti Oy vastaa Keskinäinen työeläkevakuutusyhtiö Varman omistaman kauppakeskuksen johtamisesta.

Suosittu Rajalla På Gränsen -kauppakeskus valmistui vuonna 2008, ja siellä toimii noin 40 liikettä. Ovenia on vastannut kauppakeskuksen johtamisesta vuodesta 2012 lähtien. Kauppakeskusjohtajana toimii Realprojektin Jukka Korpimäki.  

– Haimme uutta aktiivista otetta kauppakeskuksen päivittäisjohtamiseen sekä uudistuksia toimintatapoihin, kertoo kiinteistöpäällikkö Ismo Kukkonen Varmasta.

Operatiivisesta toiminnasta kaupallisen konseptin kehittämiseen

Kauppakeskusjohtaminen on haastava ja monipuolinen kokonaisuus, johon kuuluu muun muassa yhteistyö teknisen managerin kanssa, uusien vuokralaisten hankinta sekä yhteydenpito keskuksessa toimivien kauppaketjujen edustajiin. Toiminta on itsenäistä, mutta tavoitteita käydään säännöllisesti läpi kiinteistön omistaja Varman kanssa.

–Tärkeässä roolissa operatiivisen toiminnan lisäksi on kauppakeskuksen kaupallisen konseptin kehittäminen. Kauppakeskusjohtaja on myös mukana yrittäjäyhdistyksessä ja huolehtii siitä, että liikkeiden omat kampanjat ovat linjassa koko kauppakeskuksen ilmeen ja markkinoinnin kanssa, kuvailee Ismo Kukkonen.

– Työhöni kuuluu paljon suhteiden hoitoa, ja käytän paljon aikaa etenkin neuvotteluihin vuokralaisten kanssa. On tärkeää olla aidosti kiinnostunut kauppakeskuksessa toimivista yrityksistä ja niiden menestyksestä, sanoo Jukka Korpimäki.

Hyvään asiakaspalveluun kuuluvat kaksikielisyys sekä mahdollisuus maksaa kruunuilla

Jukka Korpimäki toteaa, että kun kauppakeskuksen asiakkaat ovat tyytyväisiä, niin ovat myös vuokralaiset sekä omistaja. Hyvä asiakaspalvelu on avainasemassa, ja siinä on huomioitu ostoskeitaan poikkeuksellinen sijainti kahden maan rajalla.

– Kaksikielisyys on itsestäänselvyys kauppakeskuksen kaikissa liikkeissä, sillä palvelua saa aina myös ruotsiksi. Liikkeet vastaanottavat eurojen lisäksi myös kruunuja, ja kelloista näkyy sekä Suomen että Ruotsin aika, kertoo Jukka Korpimäki.

Asiakkaita on riittänyt, sillä kauppakeskuksessa vierailee vuosittain noin 2,5 miljoonaa kävijää. Sen vuosittainen myynti on noin 50 miljoonaa euroa.

Vuokrauksen käyttöaste on noussut huomattavasti

Onnistunut kauppakeskusjohtaminen näkyy arjen sujuvuudessa sekä toimivissa suhteissa vuokralaisiin. Tämä näkyy muun muassa kohteen vuokrauksen käyttöasteen nousuna.

– Tyytyväiset vuokralaiset toimivat parhaana mainoksena kauppakeskukselle ja sen toiminnalle, Jukka Korpimäki toteaa.

– Johtaminen Rajalla på Gränsen -kauppakeskuksessa on sujuvaa, ja olemme erityisen tyytyväisiä parannukseen kauppakeskuksen käyttöasteessa, kiteyttää Ismo Kukkonen.