Digitalisaatio tuo mullistavia mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta, luoda uusia palveluja ja tehostaa oman yrityksen toimintaa.

Onnistumisen ilme tiimiläisen kasvoilla on parasta työpäivässä. Odotukseni on, että näitä onnistumisen ilmeitä tullaan näkemään enenevässä määrin.  Digitalisaatio tuo mullistavia mahdollisuuksia parantaa asiakaskokemusta, luoda uusia palveluja ja tehostaa oman yrityksen toimintaa. Sen avulla voimme myös luoda olosuhteet, joissa henkilöstön on helpompaa onnistua ja joissa työn merkityksellisyyden tunne kasvaa.

IoT ja tekoälyhypetyksen sijaan hyödyllisempää on keskittyä tekemään muutoksesta konkreettista. Miten ihmisen toiminta muuttuu ja miten prosessit muuttuvat? Perinteisessä tekemisessä ja prosesseissa on aina hukkaa eli ylimääräistä, ei arvoa lisäävää toimintaa. Digitalisaation ydin on siinä, miten ihminen saadaan varustettua ennennäkemättömillä työkaluilla, toimintamalleilla ja miten toiminnasta tulee älykästä. Tekoälyn avulla ihminen tekee parempia päätöksiä, hyödyntää parhaita käytäntöjä tehokkaasti ja toteuttaa prosesseja, joista hukka on poistettu. On tärkeää lähestyä digitalisaatiota uudistajan mentaliteetilla. Perinteisen prosessin muuttaminen digitaaliseksi tuo vasta pienen hyödyn. Sen sijaan prosessin luominen puhtaalta pöydältä hyödyntäen sekä datan ja teknologian tuomia mahdollisuuksia että ihmisen vahvuuksia pystymme luomaan innovaatioita.

Esimiehiltä vaaditaan enemmän tunneälyä

Jokainen esimies on kuullut tiimiläiseltään useammin kuin kerran, etteivät kaikki rutiinit ja pikkusälä innosta. Tulevaisuudessa robotit tulevat tekemään rutiinihommat, jolloin ihmisen aikaa voidaan käyttää kunkin yksilön ydinosaamista ja luontaisia vahvuuksia käyttäviin työtehtäviin. Tämä puolestaan haastaa organisaatiot ennennäkemättömällä tavalla tunnistamaan työtehtävät, joihin tarvitaan ihmisen ominaisuuksia robottien sijaan, mutta myös löytämään jokaisen yksilön vahvuudet. Tähänkin työhön tekoäly antaa työkaluja mutta se vaatii myös entistä enemmän tunneälyä ja empatiataitoja esimiehiltä ja johdolta. 

Palvelubisnes on ihmisbisnestä

Digitalisaatio mahdollistaa keskittymisen asiakaskokemukseen. Päivittäin käyn keskusteluja Colliers-tiimiläisten kanssa, jossa henkilöt miettivät kuinka toteuttaa parempaa palvelua ja ratkaista asiakkaan haastavia tilanteita.  Koen työssäni suurta merkityksellisyyden tunnetta, kun tiedän että meneillään olevan kehityksen avulla pystymme mullistamaan kiinteistöjen manageerauksen ja tarjoamaan tiimillemme olosuhteet olla koko ajan askeleen edellä asiakkaan, kiinteistöjen käyttäjien ja kiinteistön teknisiä tarpeita. Uudistaminen ei ole aina helppoa, eikä isojen mullistusten tarvitsekaan olla. Monimutkaisuuden tunnistaminen auttaa ratkaisemaan ne pienet asiat, jotka ratkaisevat kuinka onnistunut kokonaisuus lopulta on.

Olen tehnyt töitä digitalisaation ja IoT-kehityksen parissa vuosia. Alussa pohdin paljon asioiden teknisiä näkökulmia, mutta nyt keskityn täysin ihmisiin. Tulen suorastaan naurettavan onnelliseksi aina, kun tiimin kanssa saamme jonkun oivalluksen, mitä kaikkea hyvää digitalisaatiokehitys mahdollistaa ihmisille, siis asiakkaille, kiinteistöjen käyttäjille, palveluntarjoaja- ja manageritiimille. Tätä tapahtuu lähes päivittäin ja työpäivän jälkeen mielessä pyörivät ihmisten kommentit: ”Mieletöntä! Tottakai, näinhän se on parasta toteuttaa! Tämähän avaa aivan uusia mahdollisuuksia!” Kuten sanottua, aina tämä kehitys ei ole helppoa, mutta nautin joka minuutista! Iloa, inspiraatiota, kovaa työtä ja onnistumisen ilmeitä!

Hanna Inget, johtaja, Colliers International Finland