Chris McLernon
Colliersin ajatusmaailmassa avainasioita ovat asiakkaiden menestyksen vauhdittaminen, osaamisen jakaminen sekä ylivertainen asiakaskokemus.

Colliers International EMEAn toimitusjohtaja McLernonin mukaan Colliers International on johtava, maailmanlaajuisesti toimiva kiinteistöliiketoiminnan palveluja tarjoava yritys. Yhtiössä työskentelee tällä hetkellä 16 000 ammattilaista lähes 400 toimistossa 68 eri maassa. Colliers tekee vuosittain yli 70 000 transaktiota, joiden arvo on lähes 105 miljardia dollaria.

Olemme jo alustataloudessa

Lukujen valossa yhtiö on jätti, mutta McLernon korostaa, että yhtiön sisällä ajatellaan toisin. Mitä se tarkoittaa? – Toimintamme ydinajatus on, että menestymme vain, jos asiakkaamme menestyvät. Olemme aidosti kiinnostuneita asiakkaan menestyksestä ja rakennamme liiketoimintaa molemminpuolisen luottamuksen varaan. Meidän näkemyksemme mukaan globaali liiketoiminta siirtyy yhä vahvemmin alustatalouteen, sillä kahdeksan maailman johtavasta yrityksestä on jo alustapalveluyhtiöitä. Colliers on yksi harvoista yrityksistä kiinteistöliiketoiminnassa, jolla on käytössä globaali alusta, jonka avulla voimme nopeuttaa asiakkaan menestystä. Se tarkoittaa, että Colliersin ammattilaiset 69 maassa voivat tuottaa saumattomia palveluja olivatpa asiakkaamme missä päin maailmaa tahansa.

Menestyksen vauhdittaja

McLernonin mukaan menestyksen vauhdittaminen on yhtiön asiakaslupaus. - Se tarkoittaa, että haluamme vauhdittaa asiakkaittemme menestystä heidän kilpailijoitaan nopeammin. Panostamme omien työntekijöidemme koulutukseen, jotta saavutamme nopeammin yhteiset tavoitteemme. 
McLernon viittaa edellä mainittuun alustatalouteen ja visioi, että tulevaisuudessa yrityksen arvo syntyy organisaatioiden ja toimialojen rajat ylittävissä alustaekosysteemeissä. - Yhtiökulttuuriimme kuuluukin ajatusten ja ideoiden jakaminen yli maarajojen. Parhaiden käytäntöjen globaali jakaminen on ehdoton etu Colliersin asiakkaille verrattuna siihen, että toimitaan yksin omassa markkinassa.
McLernon kertoo, että Colliersilla on matala organisaatio ja yhtiötä johdetaan vahvasti maatasolla parhaita käytäntöjä jakaen. – Meillä on EMEA-alueella myös kymmenen bisnestiimiä, jotka jakavat aktiivisesti parhaita käytäntöjä esimerkiksi markkinanäkymistä, ajankohtaisista teemoista ja trendeistä. Asiakkaalla on myös mahdollisuus saada kauttamme käyttöön erikoisasiantuntija mistä päin maailmaa tahansa, jos hän haluaa vaikkapa sijoittaa ulkomaille tai löytää ulkomaisen asiakkaan, joka on kiinnostunut sijoittamaan Suomeen.

Edistykselliset työkalut

McLernon mainitsee, että yhtiössä on käytössä edistyneet teknologiset alustat ja työkalut, joihin satsataan. - Uskon, että eritoten Colliers 360-benchmarking -työkalu on monelle kiinnostava. Se on visuaalinen käyttöliittymä, jota asiakas voi käyttää 24/7 tiedon hakemiseen, analysointiin ja benchmarkkaukseen. Colliers.hubista puolestaan löytyy alan sisältöä ympäri maailman sekä Colliersin asiantuntijaverkosto.
Parhaan asiakaskokemuksen tuottaja
McLernon palaa yrityksen arvoihin. – Palvelu on yksi ydinarvoistamme ja haluamme, että meidät tunnistetaan ylivertaisesta asiakaskokemuksesta. Tutkimusten mukaan 80 % yrityksistä ajattelee tuottavansa erinomaista asiakaskokemusta, mutta vain 20 % asiakkaista on samaa mieltä. Me emme tyydy toteamaan, että tuotamme erinomaista asiakaskokemusta, vaan mittaroimme, tapahtuuko niin käytännössä. Sirpa Ojala on tiiminsä kanssa hoitanut asiat hienosti, joten uskon Colliersin valoisaan tulevaisuuteen Suomessa ja siihen, että paikallinen organisaatiomme tuottaa asiakkailleen parasta mahdollista asiakaskokemusta.

Teksti: Commia/Mia Heiskanen