Kauppakeskus Goodman
Kauppakeskus Goodman on neljän vuoden aikana vakiintunut kaupunkilaisten kohtaamispaikaksi.

Kauppakeskus Goodman täyttää neljä vuotta. Avajaisia juhlittiin torstaina 30. lokakuuta 2014. Siitä lähtien Goodmanissa on käynyt yli 12,2 miljoonaa asiakasta.

Goodmanin tunnettuus on hyvällä tasolla. Hämeenlinnassa ja sen lähiympäristössä peräti 92 % tuntee Goodmanin vähintään melko hyvin. Viimeisimmän tutkimuksen mukaan (Innolink, 2018) Goodmanin asiakkaista 70 % tulee Hämeenlinnasta, mutta muualta tulevien asiakkaiden osuus on koko ajan kasvanut tunnettuuden myötä.

Goodmanissa seurataan tarkkaan asiakastyytyväisyyttä. Esimerkiksi kauppakeskuksen selkeää sijaintia ja helppoa saavutettavuutta on kehuttu. Goodmanin asiakkaista 89 % kokee saapumisen kauppakeskukseen erittäin helpoksi. Goodmanissa on helppo piipahtaa useasti, koska se sijaitsee kaupungin keskustassa. Asiakkaista 63 % asioi kauppakeskuksessa vähintään muutaman kerran viikossa. Myös ilmaista parkkihallia on kiitelty.

Goodmanin merkitys Hämeenlinnan keskustan erikoiskaupan keskittymänä vahvistuu edelleen. Tämän vuoksi kauppakeskus houkuttelee jatkuvasti uusia vuokralaisia. Maakunnan ykköskauppakeskuksessa on imua. Noin 75 % Goodmanin vuokralaisista on samoja, kun kauppakeskuksessa avajaisissa. Tyhjiä tiloja on alle 5 % kauppakeskuksen pinta-alasta, jos ei huomioida Anttilan ja Marks & Spencerin jäljiltä vapaaksi jääneitä tiloja.

- Näistäkin tiloista on käynnissä aktiiviset vuokrausneuvottelut. Varsinkin eteläpäädyn tilaa todennäköisesti muutetaan vastaamaan paremmin asiakkaiden toiveita ja odotuksia, toteaa kauppakeskusjohtaja Eeva Jauro.

Kauppakeskusten toimintamalli perustuu kiinnostavuuteen, ja niinpä myös Goodmanissa haetaan jonkin verran kiertoa ja vaihtuvuutta. Näin kauppakeskus pysyy mielenkiintoisena ja uusia elämyksiä tarjoavana. Vaihtelua tuovat myös sesongittain toimivat pop-up-liikkeet, joita Goodmanissakin on joulun aikaan neljä.

Kauppakeskusmaailma on muuttunut jo sinä aikana, kun Goodman on ollut olemassa. Esimerkiksi viihtyvyyden painoarvo on kasvanut, ja se on huomioitu myös Goodmanissa, Eeva Jauro kertoo. Kauppakeskuksessa on esimerkiksi lisätty levähdyspaikkoja ja latauspisteitä, monipuolistettu tapahtumia, selkeytetty opastusta ja laajennettu aukioloja.

– Asiakkaiden toiveita kuunnellaan ja muutoksia tehdään niin fyysiseen ympäristöön kuin myös liiketarjoomaan. Myös liikkeet seuraavat asiakkaiden toiveita. Tästä hyvä esimerkki on Hämeenmaan Coffee Housen muuttuminen kaivattua kotiruokaa tarjoavaksi Huikopalaksi, Eeva Jauro jatkaa.

Ympäristöasioihin on Goodmanissa panostettu alusta alkaen. Vuonna 2017 Goodman saavutti ensimmäisenä kauppakeskuksena Suomessa BREEAM In-Use -ympäristösertifikaatin luokitustason Excellent sekä kiinteistön että ylläpidon osalta. Uusi aurinkovoimala on jatkoa tälle kehitykselle. Kauppakeskuksen omistavan Kevan mukaan Goodman on säästänyt lämmössä ja sähkössä yhteensä 1 984 megawattituntia vuodesta 2015 alkaen. Se vastaa noin 80 omakotitalon vuotuista sähkönkäyttöä. Nyt uudet 2000 aurinkopaneelia katolla tulevat osaltansa vähentämään ostettavan sähkön määrää, Kevan kiinteistöyksikön salkunhoitaja Petri Louhio iloitsee.