Colliers EMEAn tutkimusjohtaja Damian Harrington mukaan on hyvä kuunnella käyttäjien muuttuvia tarpeita ja perehtyä kiinteistöjen uudenlaisiin toiminnallisuuksiin.

Harringtonin perusviesti oli, että markkinoilla tarvitaan yhä enemmän tietoa käyttäjien tarpeista. -Toimitilojen käyttäjät ovat alkaneet selkeästi vaatia muuta kuin perinteistä toimistotilaa. Toisaalta jos tarkastellaan eri kiinteistötyyppejä, niidenkin erot ovat sumentuneet, sillä toimistotiloja käytetään jo hyvin erilaisiin tarkoituksiin. Sijoittajien fokus on edelleen vahvasti toimistokiinteistöissä.

Appit ovat must have

Harrington oli sitä mieltä, että mobiiliapplikaatiot ovat kiinteistöjen evoluutiossa jo must have – ei nice to have. – Olemme havainneet, että vastaanottopalvelutkin alkavat pikkuhiljaa hävitä kun rakennukseen tuleva vieras voikin QR-koodia näyttämällä tai salasanan kännykkään naputtelemalla kävellä suoraan neuvotteluhuoneeseen. Uskon, että älypuhelin tuleekin toimimaan kiinteistösovelluksena, johon kirjaudutaan omistajan tai käyttäjän applikaatiolla. Omistajalle se voi antaa kiinteistöjärjestelmien tilannekuvaa ja toimia arjen työkaluna tilan hallinnoinnissa. Käyttäjä voi sen kautta varata itselleen  aamulla työtilan tai tilata työpäivän aikana lounasruuan.

Kuunnelkaa käyttäjiä!

Harringtonin mukaan kiinteistö voikin olla tulevaisuudessa monimuotoinen alusta, joka avataan myös ulkoisille palvelutuottajille. – Tästä hyvä esimerkki ovat tavaroiden säilytykseen käytetyt lokerot, joihin voidaan teknologian keinoin liittää erilaisia lisäarvopalveluja, kuten esimerkiksi pesulapalvelu. Ydinjuttu kiinteistön omistajille onkin osallistaa käyttäjät ja kuunnella, millaisia palveluja he kaipaavat. Toiveet ja muutokset saattavat tuntua nyt pelkiltä kustannuksilta, mutta kokemuksemme mukaan tilojen käyttäjät ovat niistä valmiita maksamaan, koska niitä halutaan.

Tilojen käyttö monipuolistuu

Harrington kertoi myös, että eurooppalaisten metropolien vähittäiskauppakiinteistöissä on meneillään vahva showroom-trendi. – Se tarkoittaa, että erilaiset toimijat, kuten huonekaluvalmistajat, käyttävät vapaita tiloja showroomina omille tuotteilleen. Se kertoo mielestäni siitä, että kivijalka ei todellakaan ole kuollut, vaan hakee vain uusia muotoja.

Puheenvuoronsa lopuksi Harrington muistutti, että kiinteistöomistajien on syytä pysyä hereillä käyttäjien muuttuvista tarpeista, jotta he voivat tarjota joustavia, moderneja, muuntautuvia ja teknologian aallonharjalla olevia tiloja. Silloin ne ovat omistajalleen tuottoisa kilpailutekijä.

Teksti: Commia/Mia Heiskanen